Kostrådgivning
Kostprogram för just dig

Hur går en kostrådgivning till

Du skriver ner allt du äter under 4-5 dagar, du skickar detta till mig några dagar innan du kommer så jag kan gå igenom din nuvarande kost innan du kommer till mig.

Du får även fylla i ett antal frågeformulär innan du kommer eller när du är hos mig.

Jag skriver ner förslag på förändringar och den typ av kosthållning som passar just dig, detta går vi igenom när vi träffas.


Kolhydrater


Snabba kolhydrater som tex vitt bröd, ris, pasta  och socker leder till att blodsockret stiger snabbt och gör så att stora mängder insulin frigörs.

När blodsockret sedan sjunker blir vi snabbt hungriga igen.

Långsamma kolhydrater som fullkorn och grönsaker går långsammare ut i blodet och inte lika mycket insulin behöver frigöras. Du håller dig mätt längre. 

Bra Kolhydrater

Fullkornsproukter som råris, fullkornsbröd,  men framförallt grönsaker och frukt.

Undvik snabba kolhydrater som pasta, vitt ris, sötningsmedel, socker, läsk, juicer, saft, sylt, sötad yoghurt, godis, fikabröd, färdigrätter som ofta innehåller socker och vitt mjöl.


Protein


Protein spjälkas till aminosyror, vissa aminosyror är essentiella och dessa kan kroppen inte tillverka själv och måste därför tillföras via maten. Protein från djurriket innehåller alla essentiella aminosyror. Bönor och linser innehåller inte alla men i kombination med tex fullkornsris blir dessa fullvärdigt protein.

Från aminosyror bildas många signalsubstanser som serotonin, GABA, dopamin, acetylkolin.

Leverns Fas 2 bygger på aminosyror.

En väl fungerande produktion av saltsyra är nödvändig för nedbrytning av protein.

Även enzymproduktionen måste fungera väl för nedbrytning av bla protein.

Bra Protein: Bönor, linser, qinoua, kyckling, kalkon, fisk, viltkött, lamm, ägg.

Undvik: processat kött som skinka, korv, griskött, minska ned på rött kött

Fett


Fett är mycket viktigt för våra cellers membran som består till stor del av fett/kolesterol och ska vara genomsläppligt så näringsämnena kan passera in och ut. Fett behövs för att ta upp fettlösliga vitaminer, som D, E, A, K och tillverka vissa hormoner bla steroidhormoner.

Omega 3/Omega 6 

Dessa fetter ska vara i balans, gärna med ett övertag av omega 3.

Idag är det oftast tvärtom, intaget av omega 6 är mycket större än omega 3.

Omega 6 ökar inflammation i kroppen medans omega 3 minskar inflammation.

Omega 3 är bra för hjärta/kärl, leder, hud, vår hjärna.

Bra fetter: kokosolja, MCT, olivolja, smör, gee, avocado, nötter, linfrön, fet fisk.

Undvik: transfetter, margariner, palmolja, solrosolja, bacon.

Välj Eko

Forskning har på senare tid visat att ekologisk kost kan minska cancerrisken med upp till 25%, så välj ekologisk frukt och grönt mm i så stor utsträckning du har möjlighet till.